אבחון פיברומיאלגיה

אבחון רופאפיברומיאלגיה היא תסמונת הגורמת לכאב מפושט לאורך זמן רב. הייחודיות של התסמונת הזו היא העובדה שמדובר בכאב כרוני ללא מקור ידוע שאינו מגיב היטב לטיפול במשככי כאבים, וכמו כן עדיין לא קיימת בדיקת מעבדה או בדיקה אחרת שתאבחן באופן חד משמעי את המחלה.

על כן, האבחנה של פיברומיאלגיה מתבססת בעיקר על סיפור מתאים, נוכחות כאב ממושך לאורך זמן וקיומן של "נקודות כאב" אופייניות.

הקריטריונים לאבחנת פיברומיאלגיה

על מנת לאבחן פיברומיאלגיה נדרשים 3 תנאים: סיפור מתאים, כאב אופייני ושלילת סיבות אחרות לכאב. במהלך הבדיקה הרפואית, על הרופא המטפל לאשר שאכן מדובר בסיפור המתאים לפיברומיאלגיה, לבדוק את הכאב ואת נוכחות 11 מתוך 18 נקודות הכאב האופייניות וכמו כן לשלול כל סיבה אחרת לכאב המדובר.

הסיפור המתאים לפיברומיאלגיה

כאמור, אבחנת פיברומיאלגיה מתבססת על נוכחותו של כאב ממושך ומפושט. על מנת לחשוד בפיברומיאלגיה על הכאב להמשך תקופה ארוכה (לפחות 3 חודשים) ללא עדות לדלקת בזמן הבדיקה הגופנית. כמו כן, יש לשלול סיבות אופייניות אחרות להופעת הכאב כמו שפעת, בעיות עצביות ומחלות נוספות.

הבדיקה הגופנית

במהלך הבדיקה הגופנית של חולי פיברומיאלגיה יש לשלול הופעת דלקת, ולכן הרופא המטפל יחפש נפיחות ואודם באזורים שכואבים.

לאחר מכן, תבוצע בדיקה ל-18 נקודות הכאב האופיניות, ועל פי הקריטריונים הימצאות 11 מתוך 18 הנקודות מצביעה על פיברומיאלגיה.

ניתן לאבחן פיברומיאלגיה גם במקרים של הימצאות פחות מ-11 נקודות כאב, וזה במקרים של הופעת כאב ממושך, גורמי סיכון שונים ושלילת גורמים מרכזיים אחרים לכאב.

מבחני מעבדה

כאמור, לא קיימים בדיקות מעבדה, הדמיה או פתולוגיה שמאפשרים אבחנה מוחלטת של פיברומיאלגיה, ולכן מבצעים את בדיקות המעבדה על מנת לשלול מצבי דלקת שעלולים להוביל לכאב האופייני.

בדרך כלל, באבחנת פיברומיאלגיה יבצעו ספירת דם ובדיקה למדדי דלקת (כמו שקיעת דם או CRP).

במקרים של פיברומיאלגיה, בדיקות אלה אמורות להיות תקינות ולא אמור להופיע שינוי בספירת הדם או במדדי הדלקת. לעומת זאת, מצבים דלקתיים או מחלות אוטואימוניות יגרמו לעליה במדדי הדלקת ויסיטו את האבחנה לכיוונים אחרים.

כמו כן, פעמים רבות יקחו גם בדיקה לתפקודי בלוטת התריס, ששינויים בתפקודה יכולים גם כן לגרום לסימנים דומים.

מבחנים נוספים

מלבד בדיקות המעבדה פעמים רבות תבוצע בדיקה נוירולוגית על מנת לשלול מעורבות של בעיה נוירולוגית אחרת.

בעיות נוירולוגיות שונות יכולות לגרום לכאב ממקור לא ידוע, ועל כן ביצוע בדיקה פשוטה שאורכת 10 דקות ולא דורשת אמצעים מיוחדים יכול לשלול בעיה זו.

בדיקה נוספת שלעתים ניתן לבצע היא בדיקה במעבדת שינה, שבאה לבחון את איכות השינה. חשיבות בדיקה זו היא להבין האם הפיברומיאלגיה פוגעת גם באיכות השינה או שקיים פגם אחר (כמו דום נשימה בשינה) שפוגע באיכות השינה ובכך משפיע על התפקוד במהלך היום.

גישה נוספת לאבחנה

מאחר ואבחנה זו אינה מדויקת, ויכולת זיהוי נקודות הכאב שנויה במחלוקת, פותחה גישה נוספת לאבחנת פיברומיאלגיה שמתבססת על מילוי שאלון שבא להעריך את מידת הכאב ואת התאמתו לפיברומיאלגיה.

ניתן להשתמש בשאלונים אלה עבור חולים הסובלים מכאב ברמה אחידה לאורך 3 חודשים ומקורו לא ידוע.

השאלון כולל שאלות לגבי מספר המקומות בגוף בהם חשים כאב ודירוג מצבים גופניים כמו מצב של עייפות, שינה לא טובה ומצבים קוגניטיביים.

מענה נכון על השאלון יכול להביא לאבחנה מדויקת ברמה של הבדיקה הגופנית לפי נקודות הכאב, ובשנים האחרונות מנסים להשתמש יותר בשיטה זו ולהפוך אותה לזמינה ונפוצה יותר.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן