פיברומיאלגיה וכאב כרוני

פיברומיאלגיהכל אחד חווה כאב לעיתים כאבי ראש, נוקשות שרירים או קלקול קיבה. אנשים מסוימים, הסובלים ממיגרנה, או כאלה עם תסמונת מעי רגיז, צריכים להתמודד עם כאב ואי נוחות באופן תכוף. יש אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה, הפרעת כאב כרונית המאופיינת בתסמינים החופפים עם מחלות רבות אחרות.

מהי פיברומיאלגיה?

התשובה לכך היא נושא סבוך המעסיק רופאים וחולים רבים בשנים האחרונות, המנסים לפענח את התעלומה.

פיברומיאלגיה היא מחלה כרונית הגורמת לכאבים עזים בכל חלקי הגוף ומלווה בתסמינים נוספים. רופאים נוהגים לסווג את הפיברומיאלגיה כתסמונת, כלומר תופעה המאופיינת במספר תסמינים המתרחשים יחדיו.

מומחים בוחנים בדיקות דם חדשות שעשויות לזהות פיברומיאלגיה בקרב 50% מהסובלים. אמנם הבדיקה עשויה לסייע בזיהוי אצל חולים מסוימים, אך עדיין אצל האחרים ייתכן כי לא תהיה עדות רפואית מוחלטת.למען האבחנה, רופאים בדרך כלל מסתמכים על סימנים ותסמינים בלבד.

תסמינים

אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מתלוננים על הופעת כאב תכופה המתפרסת לכל אזורי הגוף.

תסמינים אלה לעתים קרובות כופים וגורמים להגבלת הפעילות הגופנית.התסמונת אף עלולה לגרום לבעיות ריכוז ופוגעת בזיכרון.

אנשים רבים עם פיברומיאלגיה סובלים מתסמינים חמורים המדכאים את פעילותם היומית ואף גורמת לשינוי מקום עבודתם. מאחר ופיברומיאלגיה אינה מובנת לעתים קרובות, משפחה, חברים, עמיתים לעבודה וצוותים רפואיים עשויים לבלבל את התסמונת עם תופעות אחרות ולפספס את האבחון. אבחנה נכונה לעתים קרובות דורשת חודשים.

יש לזכור כי התסמינים משתנים במידה רבה מאדם אחד למשנהו. תסמיני פיברומיאלגיה הנפוצים כוללים: כאבים המתרפסים לאורך כל אזורי הגוף, תחושת נוקשות בשעות הבוקר, עייפות, הפרעות שינה, חרדה, פגיעה קוגניטיבית, בעיות זיכרון, דיכאון, תלונות על כאבי בטן ומעי רגיז. נשים רבות מתלוננות גם על כאבי מחזור, בחילות וסחרחורות, כאבי ראש כרוניים, בעיות עור, שיער וציפורניים, עוויתות שרירים ותחושת חולשה.

הבנת הפיברומיאלגיה באמצעות מערכת העצבים

קיימים כעשרים סוגים שונים של קצות עצבים השוכנים בעור. קצות עצבים אלה אחראים על מסירת מידע כמו חום, קור או כאב. קצות עצבים אלה ממירים אנרגיה מכאנית, תרמית או כימית לאותות חשמליים אשר בהמשך מעבירים מיד על מוח וחוט השדרה – הידוע גם במערכת העצבים המרכזית.

אותות אלה מוזרמים לאזורים במערכת העצבים המרכזית והגירויים נתפסים כתחושות כאב שאנחנו מרגישים –תחושות כגון צריבה, שריפה, הלמה או פעימה.

על פי סברות רבות, הכאב המורגש בפיברומיאלגיה נגרם למעשה על ידי "תקלה" במסלול שבו הגוף מעבד את הכאב.

תקלה זו נובעת ברגישות יתר לגירויים שבדרך כלל אינם גורמים לכאב. מחקרים מראים כי זרימת הדם מופחתת לחלקים מסוימים במוח אצל אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה כדרך יעילה המסייעת לגוף להתמודד עם הכאב.

פיברומיאלגיה – כאב אקוטי או כרוני?

כאב אקוטי מגיע באופן פתאומי ועלול להחמיר. לדוגמא כאב גב המורגש לאחר התכופפות ממושכת. כאב אקוטי נוטה להעלם לאחר מספר ימים עד שבועות, בשמונים אחוזים מהמקרים. כאב כרוני הוא כאב שנמשך עד לפרקי זמן ארוכים.

כאשר הכאב הופך לכאב כרוני, הגוף נוטה להגיב במספר דרכים. כאב כרוני עשוי להיות קשור להפרעות ייצור הורמונים במוח, שינויים במצב הרוח, כאבי שרירים, וביצועים גופניים ונפשיים לקויים. פיברומיאלגיה מאופיינת בכאב כרוני.

שיטות טיפול

בעוד מספר רב שלטיפולים נמצא זמין, מטופלים רבים נדרשים להתנסות באפשרויות שונות לפני שמותאמת עבורם שיטת הטיפול הטובה ביותר. תרופות, טיפולים אלטרנטיביים הכוללים עיסוי, פיזיותרפיה, דיקור סיני וכירופרקטיקה, ויטמינים ותוספי מזון. פעילות פיזית מתונה, שינוי בסגנון החיים כולל תזונה, ניהול מתחים ועוד, כל אלה משמשים כדרכי טיפול.

קראו על כאבי ברכיים בפיברומיאליה

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן