זכויות לחולים בתסמונת הפיברומיאלגיה

חולי פיברומיאלגיה סובלים מתסמונת של כאבי שרירים מופשטים שיכולים להתחיל באזור אחד בגוף ולעבור לאזורים אחרים. אלו כאבי שרירים שעלולים להיות חזקים עד כדי כך שישביתו את החולים מכל פעולה. כ-2% עד 4% מכלל האוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה, כאשר עיקרם הן נשים בגילאים 30 עד 50.

נוסף על כאבי השרירים, חולי פיברומיאלגיה סובלים מעייפות מרובה שמגיעה למצבי תשישות קיצוניים, הם סובלים מרגישויות שונות בנקודות אחדות בגוף, איכות השינה ירודה, הם נוטים לפתח כאבי ראש חזקים ומצב רוחם משתנה לעתים קרובות.

פיברומיאלגיה אינה מבוססת על בעיה פיזית מוכחת כלשהי ולכן היא נחשבת לתסמונת. התסמינים יכולים להתקבץ יחד בעת ובעונה אחת, להתווסף עם הזמן או להיעלם, ואין להם שום הסבר פיזיולוגי.

פיברומיאלגיה מוגדרת על ידי פגיעות ברקמות הרכות ובשרירי הגוף. כל תופעות הראומטיזם מאפיינות את התסמונת אך זו לא מחלת שרירים כרונית. אמנם חולי פיברומיאלגיה סובלים ממיחושים ומכאבים בעצמות הגוף, אך התסמונת לא מלווה בדלקות פרקים ולכן אין עיוותים במפרקי הגוף.

תסמיני התסמונת

למחלה תסמינים שונים בהן חולי פיברומיאלגיה מתלוננים לא אחת על כאבי שרירים מופשטים שיכולים להתחיל מכאב עמום ולהגיע עד לכאבי חזקים מאוד, הם סובלים מרגישויות שונות לכאב באברים שונים בגוף ומדווחים על כאבי בטן ועל שלשולים.

החולים מדמים את הכאבים לכאבי שרירים בעת מחלת השפעת, רק שהפעם הם מתמשכים וממאנים לחלוף.

מפאת הכאבים החזקים, חולי פיברומיאלגיה מתקשים בהפעלת השרירים, דבר שמצריך מהם שכיבה במיטה וחוסר פעילות מכל סוג שהיא.

התשישות הרבה שנגרמת בעקבות התסמונת, בנוסף לכאבים, מקשים על חולי פיברומיאלגיה לתפקד בחיי היומיום ולצאת לעבוד. כ-20% מהחולים שרויים בדיכאון או בחרדות מכיוון שאין טיפול הולם למחלה, מה שמשפיע על רמת חייהם.

זכויות רפואיות

למרות התפתחות הרפואה, עדיין לא הצליחו לגלות מהם המקורות לפיברומיאלגיה ועדיין לא מצאו את שורשיה.

רופאים רבים אינם מכירים את התסמונת ואינם מודעים לטיפולים בה, והחולים נותרים פעמים רבות ללא מענה. אי לכך גם הזכויות הרפואיות שמגיעות להם לא תמיד ידועות לכלל החולים.

הגופים השונים שאמונים על מתן זכויות רפואיות לחולי פיברומיאלגיה מערימים עליהם קשיים לא מעטים, והסיבה לכך היא שמצבם של החולים לא תמיד ברור.

אמנם הם מתלוננים על כאבים בלתי פוסקים, על תשישות ועל חוסר יכולת לתפקד, אך הממצאים בשטח לא מראים דבר.

על כן אף גוף במדינה לא ממהר להעניק להם זכויות רפואיות. חולי פיברומיאלגיה שכן מאובחנים כחולים וכסובלים מנכות רפואית זכאים לקבל זכויות אחדות.

זכויות בקופות החולים

חולי פיברומיאלגיה זכאים לקבל טיפולים רפואיים שונים שהוכחו כמוצלחים כמו טיפולים אורתופדיים שעובדים על השרירים, טיפולי הידרותרפיה (טיפולים במים) בבריכות טיפוליות, טיפולי פיזיותרפיה וקבלת אישורים רפואיים לשימוש במריחואנה רפואית (במקרים קיצוניים).

זכויות בביטוח לאומי

ביטוח לאומי מעניק קצבת נכות כללית לחולי פיברומיאלגיה שהוכרו כבעלי דרגת אי כושר והם מוגבלים במידה זו או אחרת ביציאה לעבודה ואינם מסוגלים לפרנס את עצמם עקב כך.

חולי פיברומיאלגיה שמקבלים קצבת נכות כללית שאינה מספיקה עבורם לצורך מחייה מינימלית, זכאים לקבל בנוסף גם קצבת הבטחת הכנסה.

זכויות מחברות ביטוח

בחברות ביטוח פרטיות אפשר לרכוש כיסוי כספי במקרה של אובדן כושר עבודה כתוצאה ממחלות שונות. במקרים בהם מתגלה תסמונת פיברומיאלגיה אצל אדם והיא מונעת ממנו לחלוטין מלצאת לעבודה, הוא זכאי לקבל את הפיצוי הכספי.

חשוב לדעת שחברות הביטוח אינן נלהבות לשלם ומערימות קשיים רבים, מכיוון שאובדן כושר העבודה עלול להימשך שנים רבות.

ראו גם:

אחוזי נכות לסובלים מפיברומיאלגיה

שאלות נפוצות בנוגע לפיברומיאלגיה

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן