האם פיברומיאלגיה היא מחלה אוטואימונית או דלקתית?

פיברומיאלגיהפיברומיאלגיה היא מחלה הגורמת להופעת כאב במקומות רבים בגוף מבלי סיבה מובנת. מדובר במחלה בלתי מובנת לחלוטין, אשר רופאים וחוקרים רבים עדיין שוקדים על גילוי המנגנון הביולוגי שלה הגורם לכאב האופייני.

בעבר, נטו לחשוב שמדובר במחלה "דמויית דלקת פרקים", ולכן סיווגו אותה תחת מחלות אוטואימוניות או דלקתיות (בדומה לדלקת פרקים ראומטית) אך כיום עדיין לא ידוע על מרכיב דלקתי או אוטואימוני במחלת הפיברומיאלגיה.

מחלות אוטואימוניות הן מחלות דלקתיות

אוטואימוניות הוא מצב בו מרכיבים שונים של מערכת החיסון מתחילים לתקוף רקמות בריאות, ולגרום להם לנזק רב. המחלות האוטואימוניות תוקפות באמצעות נוגדנים וחלבונים אחרים רקמות שונות בגוף כמו המפרקים, הכליות, העור, העיניים וכו' וגורמות לנזק ארוך טווח.

התהליך האוטואימוני מתבטא באמצעות תהליך דלקתי, אשר גורם להרס הרקמה ולניוונה. בסופו של דבר, מחלות אוטואימוניות אשר אינן מטופלות כראוי מסתיימות בנזק בלתי הפיך לרקמות, כפי שלדוגמא קורה לכליות במחלת לופוס או למפרקים בדלקת פרקים שגרונית.

האם פיברומיאלגיה היא מחלה דלקתית?

פיברומיאלגיה היא מחלה אשר גורמת להופעת כאבים קשים מאוד בכל הגוף, תוך נוכחות של נקודות רגישות הגורמות לכאב במגע. אחת ההשערות בנוגע למחלה היא שהכאב בה מופיע על רקע ירידה בסף הכאב, אשר גורמת לביטוי של כאב בכל מגע.

למרות שמקובל לחשוב שהופעת כאב קשורה לתהליכים דלקתיים, ככל הנראה לא כך המצב בפיברומיאלגיה. קיימים מספר גורמים המצביעים על כך שפיברומיאלגיה אינה מחלה דלקתית:

  • לא ידוע על מעורבות של תאי דלקת בפתוגנזה של המחלה – למרות שהבסיס הביולוגי למחלת הפיברומיאלגיה עדיין אינו ידוע בצורה מלאה, די ברור לחוקרים ולרופאים הראומטלוגיים שמחלת הפיברומיאלגיה אינה מערבת שימוש בתאי מערכת החיסון ובתגובה דלקתית. עדיין לא נמצאו נוגדנים הקשורים למחלה, ובבדיקות סקר לסמנים אוטואימוניים אחרים אין ממצאים מיוחדים בפיברומיאלגיה.
  • אין עליה במדדי דלקת– כל מחלה דלקתית גורמת לעליה במדדי הדלקת בדם. מדדים אלה, כמו לויקוציטוזיס (עליה ברמת תאי הדם הלבנים), CRP או שקיעת דם, מופיעים כמעט בכל מחלה דלקתית אך לא בצורה מרשימה בפיברומיאלגיה.
  • אין שיפור אחרי טיפול בסטרואידים– רוב המחלות בעלות הבסיס האוטואימוני-דלקתי מראות שיפור בתסמינים לאחר טיפול בסטרואידים, אך לא כך בפיברומיאלגיה. חולי פיברומיאלגיה לא מדווחים על שיפור לאחר טיפול בתרופות אנטי דלקתיות (כמו ממשפחת NSAID) או לאחר שיפור בסטרואידים, אך דווקא מראים שיפור לאחר טיפול בתרופות כמו ליריקה וסימבלטה (אשר מיועדות דווקא לטיפול בכאב ממקור עצבי).
  • אין הופעת סימני דלקת או ניוון – מחלות דלקתיות מתבטאות בהופעת סימני דלקת, כמו נפיחות, אדמומיות, בצקות וכו'. בפיברומיאלגיה אמנם מופיע כאב (אשר מאפיין תהליכים דלקתיים) אך לא מופיעים בצורה משמעותית תסמיני הדלקת האחרים. מלבד זאת, רוב המחלות הדלקתיות גורמות לניוון הרקמות הפגועות, אך בפיברומיאלגיה לא ניתן לראות את הניוון המדובר למרות שנים רבות של מחלה.

 עדיין לא ברור בוודאות שלא מדובר במחלה דלקתית

כל הטענות שהובאו מראות שככל הנראה מחלת פיברומיאלגיה אינה מחלה דלקתית או אוטואימונית, אך למרות זאת מכיוון שהבסיס הביולוגי למחלה עדיין לא ידוע, לא ניתן להגיד בוודאות שמדובר במחלה על רקע גורמים אחרים. לטענת אנשי מקצוע, ייתכן שבעוד שנים רבות של מחקר יתגלה נוגדן או חלבון אחר אשר כן גורם לתהליכים דלקתיים מינוריים אשר מעורבים במחלה.

בנוסף, מעורבות מערכת החיסון במחלה עדיין לא ברורה, וייתכן שבכל זאת מדובר בתהליכים אוטואימוניים אשר גורמים לשינויים הגופניים של פיברומיאלגיה, ודרוש מחקר נוסף על מנת לבסס את הטענות.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן