טיפול הידרותרפי לסובלים מפיברומיאלגיה

הידרותרפיה הינה שיטה טיפולית ייחודית הנעזרת במים ככלי לשיקום וריפוי פיזי ונפשי. מקור המילה מגיע מן השפה היוונית ומשמעותו טיפול באמצעות מים (הידרו- מים, תרפיה- טיפול).

טיפול באמצעות מים נמצא יעיל לחולי פיברומיאלגיה אשר בדרך כלל סובלים מסימפטומים שונים של כאבים פיזיים ונפשיים. מטרת הטיפול ההידרותרפי להחזיר למטופל את בריאותו ותפקודו העצמאי.

המים ככלי טיפולי

השימוש במים ככלי טיפולי ידוע עוד משחר ההיסטוריה. נמצאו תיעודים לשימוש במים לצורך ריפוי, ניקוי וטיהור במצריים העתיקה, יוון, רומא ואף ביהדות.

כמו אז כך גם היום משמשים המים ככלי טיפולי לגוף ולנפש. טיפול במים חמים מתאים לקשת רחבה של אנשים בכל הגילאים ולמגוון בעיות רפואיות- טמפרטורת המים (34 מעלות), צמיגותם, צפיפותם, התנגדותם וכוח הציפה כולם יחד יוצרים תוכנית טיפולית נרחבת המתאימה במיוחד לחולי פיברומיאלגיה.

המים והמטפל המוסמך יוצרים עבור המטופל סביבה תומכת, מרגיעה מכילה ומחזיקה. המים עוטפים את הגוף, משרים שלווה, חומם מרפא את השרירים, משפרים את יכולת הנשימה, מנטרלים את כובד המשקל ומאפשרים יכולת תנועה אחרת, רחבה יותר מאשר זו הקיימת מחוצה להם.

הידרותרפיה ותסמונת פיברומיאלגיה

חולי פיברומיאלגיה סובלים בעיקר מכאבי שרירים וחוסר אנרגיה אך רובם מדווחים גם על בעיות בריאותיות נוספות כגון: כאבי ראש, בעיות עיכול, תשישות ועייפות כרונית, תחושת קשיון של המפרקים והשרירים, כאבי מפרקים, דיכאון, חרדות ועוד. מחקרים רבים הראו כי פעילות גופנית דווקא יעילה מאוד לחולי פיברומיאלגיה ויכולה להקל על הכאבים השונים.

הסימפטומים והיכולת הטיפולית של המים

  • חוסר איזון נוירו- כימי: פעילות גופנית בתוך הבריכה הטיפולית עוזרת להחזיר לגוף את האיזון הנוירו – כימי ולהקל על תחושות הכאב העיצבי- תחושתי.
  • מצב רוח ירוד, דיכאון וחרדה: פעילות גופנית עוזרת במקרים בהם דכאון וחרדה נילווים לתחושות הכאב הפיזי של חולי פיברומיאלגיה. המים משרים רוגע, מורידים את רמת החרדה ועוטפים את המטופל בביטחון ושלווה. כמו כן פעילות גופנית משחררת כמות גבוהה יותר של אנדרופינים הפועלים כמשככי כאב טיבעיים ומשפיעה על רמות הסרוטונין אשר משפר את מצב הרוח.
  • חיזוק העצמות ותנועת המפרקים: התנגדות המים לגופו של המטופל עוזרים לשפר את תנועת המיפרקים, להגמיש את השרירים ולחזק את העצמות. המים מאפשרים סביבה בטוחה לפעילות גופנית, הם תומכים במשקל ודואגים שלא יתרחש עומס מיותר על השרירים והמפרקים. לכן פעילות גופנית בתוך בריכה טיפולית נחשבת פעילות בטוחה אשר יכולה להתבצע על ידי כל אחד.
  • קשיון שרירים ומפרקים: חום המים מרגיע ומשחרר את השרירים, עוזר להרפות את המתח במפרקים וכן מרגיע ומשחרר מלחצי היום.
  • תשישות ועייפות כרונית: פעילות גופנית ידועה כמעוררת ומעלה את רמת האנרגיה של הגוף.

לסיכום,לאור הממצאים הנזכרים בכתבה, ניתן לומר בוודאות כי טיפול באמצעות הידרותרפיה נמצא יעיל מאוד לחולי פיברומיאלגיה ולתסמיניה השונים.

ראו גם:

אלקסיתימיה ופיברומיאלגיה – האם יש קשר בין השתיים?

18 נקודות כאב

טיפול בים המלח

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן