עודף משקל והשפעתו על הטיפול בפיברומיאליגיה

עודף משקל והשפעתו על הטיפול בפיברומיאליגיהלעודף משקל תחלואה נלווית רחבת היקף, והשלכות בריאותיות שליליות גם בהיבט הגופני- פיזי, וגם בהיבט הפסיכולוגי- נפשי. בפרט, עודף משקל נמצא באסוציאציה הדוקה עם כאב כרוני.

כך למשל, 20% מהאנשים הסובלים מעודף משקל (BMI 25-29) מדווחים על כאב כרוני. מתוך האנשים הסובלים מהשמנת יתר (BMI 30-40) כ68% סובלים גם מכאב כרוני. המספרים גדולים עוד יותר בהשמנת יתר חולנית (BMI 40+). פיברומיאלגיה, הידועה כמחלה שבבסיסה כאב כרוני מושפעת גם היא, ככל הנראה לרעה, מעודף משקל, וכן להפך, מחלה זו יכולה לעודד השמנה.

כיצד יכולה מחלת הפיברומיאלגיה להחמיר מצב של עודף משקל?

החולים בפיברומיאלגיה סובלים מכאב כרוני הגורם לפגיעה תפקודית. פגיעה זו עשויה להיות קשה ולגרוע מפעילויות היום יום כגון הליכה, בישול, לצד ירידה באנרגיה וברצון לבצע פעילות גופנית יזומה. כלומר, ישנה צריכה מוגברת של אוכל מוכן שאינו בהכרח הבריא ביותר, וירידה בשריפת הקלוריות היומית.

נוסף על כך, לעיתים בשל מצב הרוח הירוד, או בשל תחלואה נלווית של דיכאון, ישנם גם שינויים בהרגלי האכילה, וצריכה עודפת של מזון. השילוב של צריכת מזון עודפת יחד עם פעילות גופנית ירודה מעלה את הסיכוי להשמנה.

כיצד עודף משקל יכול להחמיר סימפטומים של פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה הינה מחלה הכוללת תסמינים ראומטולוגים של כאב במפרקים, הרבה פעמים לצד הפרעות במצב הרוח. עודף משקל יכול להשפיע על שני מנגנוני מחלה אלו. ראשית, משקל עודף יכול להחמיר את הלחץ על הפרקים ובכך להגביר את הכאב. שנית, משקל עודף יכול לגרום לירידה בהערכה והביטחון העצמי, וכן לירידה במצב הרוח.

קשר זה שנשמע הגיוני ומובן הועמד למבחן דרך מספר מחקרים. מחקר אחד מצא כי עודף משקל היה קשור בנכות קשה יותר מהמחלה, איכות שינה ירודה ופחות גמישות וכוח.

מחקר אחר דיווח על קשר בין ישנוניות יתר בשל המחלה לבין השמנת יתר. חולים אשר ישנו יותר מאז התפרצות המחלה נטו להשמין יותר. לא ניתן לומר שהשינה היא שעודדה בהכרח את ההשמנה, ויתכן גם המצב ההפוך, בו השמנת יתר גרמה לשינה מוגברת. מכל מקום, השמנת יתר ושינה מוגברת הם חלק מהסימפטומים של פיברומיאלגיה.

האם ירידה במשקל משפיעה על תסמיני מחלת הפיברומיאלגיה וכיצד?

במחקר שפורסם בירחון ראומטולוגי נמצא כי ירידה במשקל הביאה לשיפור בתסמיני הפיברומיאלגיה. בפרט, נצפתה ירידה בחומרת הדיכאון הקליני, שיפור באיכות השינה, ירידה בכמות נקודות הכאב המזוהה עם המחלה. כמו כן, דיווחו הנבדקים גם על שיפור ניכר באיכות החיים.

מחקר עדכני נוסף מצא כי חולי פיברומיאלגיה הסובלים מעודף משקל הגיבו פחות לטיפול מוטיבציוני שבוצע.

מחקרים נוספים בוצעו באנשים הסובלים מהשמנת יתר לצד תסמינים של כאבי פרקים ודכאון, והגיעו לתוצאות דומות. כך למשל, מחקר פרוספקטיבי שאסף 157 נבדקים חולים מצא כי ירידה של מעל 10% ממשקל הגוף הבסיסי בחולים הסובלים מהשמנת יתר.

חולים אלו דווחו על ירידה בכאב ברגליים, בגב התחתון, בחזה ובלסת, ביחס לדיווחיהם טרם הירידה החדה במשקל. בנוסף, נצפתה ירידה מובהקת במדד הפיברומיאלגיה הנמדד לפי "ציון הפיברומיאלגיה של הקולג' האמריקאי לראומטולוגיה".

כמו כן נמצאה ירידה ברמת הדיכאון בהשוואה לרמתו לפני הירידה במשקל. עוד ציינו במחקר כי לא נמצא קשר ישיר בין רמת הסימפטומים לבין אחוז המשקל שירד כל משתתף במחקר.

חוקרי המחקר סיכמו כי ישנה המלצה על דיאטה קפדנית והפחתה במשקל הגוף בקרב אוכלוסיות הסובלות מכאב כרוני. ניתן להסיק מכך שגם בקרב חולי הפיברומיאלגיה הסובלים מהשמנת יתר ההמלצה תקפה, ויישומה יכול לעזור בשיפור תסמיני המחלה.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן