פיברומיאלגיה והפרעות שינה – 8 עובדות שחשוב להכיר

פיברומיאלגיה והפרעות שינה כאב הוא אחד מהסימנים המרכזיים של מחלת הפיברומיאלגיה והוא בעל השפעה על תהליכי השינה ועל ההורמונים המשתתפים בה.

בחולי פיברומיאלגיה הכאב נובע מהפרעות בתפקוד מרכזי המוח האחראים על בקרת תחושת הכאב. בעיות שינה וסימפטומים המופיעים בזמן הערנות הכוללים נוקשות שרירים בשעות הבוקר ועייפות כרונית מאפיינות למעלה מ-75% מהסובלים מפיברומיאלגיה.

רקע

פיברומיאלגיה פוגעת ב-3%-4% מהאוכלוסייה כאשר רוב הסובלים ממנה הן נשים, המחלה מתאפיינת בכאב שרירים מפושט וממושך המופיע בשני צדי הגוף וכן בעייפות ובעיות שינה במהלך היום וזאת על אף שינה של מספר שעות רב.

בעיות השינה כוללות קשיי הירדמות וקיצות מרובות. הנתונים מצביעים על כ-90% מהסובלים מפיברומיאלגיה אשר סובלים מהפרעות שינה הנובעים מכאבים והפרעות שינה נלוות בהן דום נשימה ותסמונת הרגליים חסרות המנוחה.

השפעות הורמונליות

מחקרים שונים מצאו חריגות פתולוגיות בדפוסי השינה של חולי הפיברומיאלגיה כאשר המחלה המלווה בכאב מבוססת על פגיעה בעצבי הכאב בכל חלקי הגוף תוך השפעה על מנגנונים מוחיים החיוניים ולוקחים חלק בשינה.

מבחינה הורמונלית, אצל הסובלים מהמחלה, ניתן לזהות שינוי בקצב הפרשת קורטיזול וכן רמת נמוכות של הורמון הסרוטונין האחראי לוויסות שלבי השינה ותחושות של כאב. על פי המוחים, הקשר בין הפרעות שינה למחלת הפיברומיאלגיה הינו הדוק ואצל חולים אלה נמצאו רמות נמוכות של חומצות אמינו מסוג טריפטופאן המצויות בחוט השדרה ואשר מהן מיוצר הסרוטונין.

סינדרום עייפות כרונית

דפוסי המוח בחולי פיברומיאלגיה נמצאים כחורגים מהנורמה וניתן להבחין אבנורמליות המתבטאת בעלייה בגלי אלפא בכל שלבי השינה מה שמוביל חולים רבים לתאר את השינה שלהם כגורמת לתחושת עייפות כללית גופנית כרונית.

סינדרום עייפות כרונית מוכר ומתואר לאורך מאות שנים, אולם הקושי של הרפואה המודרנית הוא למצוא את הקשר והסיבה שבין שתי בעיות שלא נראה קשר ביניהן. חולים אשר להם רמת סבל גבוהה יכולים לחוש בעייפות כגורם מרכזי

 8 עובדות שחשוב להכיר על הקשר בין פיברומיאלגיה ושינה:

  • ההערכות הן כי 2%-10% מהאוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה.
  • כ-75% מחולי הפיברומיאלגיה מתלוננים על בעיות שינה כאשר השכיחה בהן היא שינה שאינה מרעננת, עמוקה או יעילה.
  • אינסומניה המתאפיינת בקושי להירדם או לישון באופן רצוף מבלי להתעורר, שכיחה למדי בקרב חולי הפיברומיאלגיה. טיפול באינסומניה בעזרת תרפיה התנהגותית קוגניטיבית והרגלי שינה נכונים מראים שיפור גם בתסמיני הפיברומיאלגיה.
  • חולי פיברומיאלגיה ישנים שינה פחות עמוקה וקלילה יותר, תרופות חדשות לטיפול במחלה מיועדות לשיפור השינה במטרה ליצור שינה עמוקה יותר.
  • במחקרים בו נבדקו אנשים בעלי שינה רגילה ונורמלית אשר הופרעו במהלך שנתם במשך 7-14 ימים ברציפות, נמצא כי הם פיתחו סימנים של פיברומיאלגיה.
  • תסמונת רגליים חסרות מנוחה נתגלתה בשכיחות גבוהה של כ-50% בקרב חולי פיברומיאלגיה בהשוואה ל-7% בקרב כלל האוכלוסייה. חולי הפיברומיאלגיה חווים שיפור בסימפטומים של עייפות וחוסר שינה כאשר ניתן טיפול לתסמונת רגליים חסרות מנוחה.
  • מצב של דום נשימה בפיברומיאלגיה נמצא ב-61% מהמקרים אצל גברים לעומת 32% אצל נשים. סוג מסוים של דום נשימה הקרוי התנגדות של דרכי האוויר העליונות נמצא כשכיח מאוד אצל נשים עם פיברומיאלגיה. טיפול בבעיות נשימה במהלך השינה מקל הן על העייפות והן על הכאבים בפיברומיאלגיה.
  • סודיום אוקסיבט הוא תרופה המשמשת לצורך השגת שינה עמוקה אשר מעוררת התעניינות בקרב חולי פיברומיאלגיה. מנהל התרופות האמריקני דחה את השימוש בתרופה במקרים של פיברומיאלגיה בשל היותה מסוכנת מדי.
אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן