פיברומיאלגיה וכאבי גב – הקשר בין השניים

סובלת גם מפיברומיאלגיה וגם מכאבי גב?72 אחוזים מחולי הפיברומיאלגיה חווים כאבים באזור הגב התחתון הגורם לאי נוחות כללית. ממצאי מחקר שנעשה בתחום הראו כי קבוצת האנשים שהתלוננו על כאבי גב במקביל לפיברומיאלגיה סבלו מליקויים חמורים בתפקודי הגוף השונים באופן ניכר, כמו גם חוו הגבלה בפעילות גופנית באופן חמור.

המאובחנים עם פיברומיאלגיה סובלים מכאבים חדים או כרוניים המשפיעים על אורח חייהם. הכאב מתואר ככאב המתפשט ברחבי הגוף או מתואר ככאב מתמשך, בנקודות הדק למרות השימוש במשככי כאבים.

עווית שרירים, תחושת צריבה או דקירות בשרירים במפרקים, באזור הצוואר או הכתפיים, ירכיים וגב מאפיינים את התסמונת הזו.

חולים רבים ציינו כי הם מרגישים מבוגרים יותר למרות גילם הצעיר וכי זו לא בלבד שהם חווים בעיות תפקודיות, הם מאובחנים במקביל עם דכאון קליני או חרדה וירידה במצב הנפשי. התפקוד הכללי והיכולת הפיזית נפגעת באופן משמעותי עקב כאבי הגב.

מהם התסמינים העיקריים המתוארים בתסמונת פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה מלווה פעמים רבות בכאבי גב המתפרשים למרחבים עמוקים ולפיכך גורמת לחולשה כללית. כ 25% מחולי הפיברומיאלגיה מדווחים על אובדן תחושתי ונימול בזרועות.

עם זאת, בבדיקה גופנית הרופא אינו מאתר שינויים פיזיים, כוח השריר הנמדד תקין  כמו גם בדיקות נוירולוגיות אינן מצביעות על שינויים  דלקות פרקים וכו.

סימפטום נוסף הינו קשיחות שרירים הנפוצה בקרב חולים רבים. בדומה למחלות ראומטיות, נוקשות השרירים מתרחשת בעיקר בשעות הבוקר, ומשתפרת במהלך היום, אך מחמירה בעת מאמץ או פעילות גופנית. בניגוד למחלות שגרוניות, רק לעתים רחוקות הכאב מגביל את המטופל מפעילות פיזית.

עייפות קיצונית הינה תסמין ראשוני המתואר בפי חולי פיברומיאלגיה. החולה עלול לחוות עייפות כתחושה המתוארת במחסור אנרגיה.

דרכי טיפול

פיברומיאלגיה מלווה בכאב כללי, הפרעות שינה, ותשישות, כאבים בשרירים, רצועות וגידים. האבחנה מבוססת אך ורק על תחושת הכאב מאחר ואין בדיקות דם או סממנים ביולוגים לפיברומיאלגיה, הקריטריונים לאבחון בדרך כלל מדוייקים.

שיטות טיפול הנוכחיות מיועדות להקלה על התסמינים, עם דגש על תחושת  הכאב ונדודי השינה. מרבית החולים הסובלים מפיברומיאלגיה מתארים את כאבי השרירים באופן הזהה לזה הנובע ממאמץ גופני.

שני מצבי הכאב הכרוני המתוארים לעתים קרובות הולכים יד ביד, ומומחים רבים מאמינים כי טיפול נכון צריך להתמקד בשתי התופעות.

שני שלישים מהמטופלים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים מאובחנים עם פיברומיאלגיה. מאחר וכאבי גב הם תופעה כל כך נפוצה בקרב אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה, רופאים נוטים לחפש סימנים נוספים לאבחון הפיברומיאלגיה.

משככי כאבים טובים עבור מטופלים רבים אך אינם מספקים מענה לכולם. הרכבת תכנית טיפול מקיפה אשר משלבת גישות מסורתיות ואלטרנטיביות מורכבת מ:

שינוי באורח החיים

התאמת התזונה לאורח החיים, הגברת פעילות גופנית וירידה במשקל במידת הצורך עשויות להקל על התסמינים של הפיברומיאלגיה ועל כאבי הגב.

טיפול בבריאות הנפש

חרדה, דיכאון, ונדודי שינה מחמירים כאב. לפיכך, טיפול בפיברומיאליגה וכאבי גב מצריך שימוש בשיטות טיפול המקלות על מצבי חרדה ודכאון באמצעות ייעוץ מקצועי או תרופות.

תרגילי פיזיותרפיה

מקלים ביעילות על כאבי גב.

טיפול אלטרנטיבי

דיקור סיני, ביופידבק, וטיפול במוסיקה יכולים להקל על כאבי גב.

למרבה המזל, פיברומיאלגיה איננה הפרעה מתקדמת, כלומר, קיימת סבירות מזערית בלבד להחמרת המצב או הדרדרות עד כדי פגיעה ונזק לגוף.

עם זאת, ההפרעה יכולה לגרום לבעיות אחרות, כמו דיכאון, חרדה, נדודי שינה ושורה ארוכה של מצבים רפואיים אחרים. פעילות גופנית סדירה ושינה מרובה עשויות לסייע ואף למנוע או להקל על התופעות.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן