פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה ודלקת מפרקים פסוריאטית

פיברומיאלגיה ודלקת מפרקים פסוריאטיתדלקות פרקים רבות דומות ביניהם ובסימפטומים להן גורמות. נוקשות בוקר, כאבי פרקים, חולשה, עייפות. אך למעשה יש הבדלים ברורים בין המחלות וכן הגישה הטיפולית שונה.

דלקת פרקים פסוריאטית הינה מחלה השייכת לקבוצת מחלות המכונות "ספונדילוארתריטיס". מחלה זו נמצאת באסוציאציה עם פסוריאזיס, וב30% מהמקרים שתי המחלות מופיעות יחדיו.

פסוריאזיס הינה מחלת עור שמתאפיינת בקשקשת בעיקר בקצוות הגוף, במפרקי כפות הידיים, אך  יכולה להתבטא גם באזורים אחרים. המחלה לעיתים פוגעת גם בציפורניים, כאשר הממצא הקלאסי הוא שקערוריות בציפורן. מרבית החולים מפתחים את הפסוריאזיס לפני ה-PA.

בדומה לפיברומיאלגיה ניסיון למצוא ממצאים סרולוגים בדם, כגון RF או ACPA  יעלה בתוהו, ושתי המחלות נחשבות לבעלות סרולוגיה שלילית.

מהם המאפיינים הקליניים של פסוריאטיק ארתריטיס?

  1. דקטיליטיס- תהליך התנפות של האצבעות המקנה להם מראה דמוי נקניקיות. בדרך כלל מעורבים גם מפרקי האצבעות הרחוקים
  2. ארתריטיס מולטיאנס- קיצור של האצבעות
  3. ביטויים חוץ מפרקיים- דלקות עיניים ודלקות בגידים

כיצד מתבצעת האבחנה של פסוריאטיק ארתריטיס?

אבחנה של פסוריאטיק ארתריטיס דורשת דלקת במפרק או גיד או עם מעורבות של שלד הגוף, יחד עם פסוריאזיס, קרבה משפחתית לאדם החולה פסוריאזיס וחלק מסימפטומים כגון- דקטיליטיס, דיסטרופיה של הציפורניים, בדיקת דם שלילית לRF, ממצא הדמייתי המוכיח שיש הווצרות חדשה של עצם במפרק.

מהו הטיפול בדלקת פרקים פסוריאטית?

הטיפול כולל מספר תרופות כאשר הראשונות שבהן אלו משככי כאבים. תרופות אלו מקלות על הכאבים אך אינן משנות את מהלך והתפתחות המחלה. תרופות נוספות בהן משתמשים כוללות:

Methotrexate, Sulphasalazapine, lefulonamide, TNF blockers, וכן תרופה חדשה בשם קוסנטיקס הגורמת לשיפור מהלך המחלה.

בחירת הטיפול בחולים אלו מורכב יחסית משום שמחלתם יכולה להיות בעלת מאפיינים שונים, ולכן יש להתאימה לחולה ולסימפטום המרכזי ממנו סובל.

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה הינה מחלה הגורמת לכאבי פרקים מפושטים בגוף. כ-6% מהנשים לוקות ב-Fibromyalgia וכ-0.5% מהגברים. 40% מהלוקים מטופלים אצל ראומטולוגים, חלקם מטופלים אצל רופאים משפחה, פנימאים, מרפאות כאב ועוד.

אילו סימפטומים קיימים בפיברומיאלגיה?

החולים בפיברומיאלגיה סובלים מכאבי מפרקים סימטריים, תשישות, עייפות, ולעתים גם מכאבי שרירים, דכאון ומעי רגיז.

כיצד מאבחנים פיברומיאלגיה?

בעבר האבחנה נעזרה במה שכונה "נקודות רגישות". מדובר בסטטיסטיקה שהראתה פילוח של נקודות שבאופן נפוץ כואבות בחולים אלו. אם קיים כאב ב-11 מתוך 18 נקודות, הכאב הוא סימטרי בין פלג הגוף הימני והשמאלי ובין פלג הגוף העליון לתחתון, אם הכאב נמשך מעל ל-3 חודשים ללא שום הסבר לכאב ניתן היה להגדיר Fibromyalgia.

כיום קיימת חלוקה מעט שונה של קריטריונים המתחשבת גם בשינה, תשישות, קוגניציה וחרדה.

ככל הנראה יש זיקה גם בין זיהומים להתפתחות של Fibromyalgia, למשל Lyme disease, HCV, HBV, חיסונים ועוד.

מהו הטיפול בפיברומיאלגיה?

הטיפול בפיברומיאלגיה כולל שינוי באורחות חיים, הקפדה על פעילות ספורטיבית אירובית, ולעתים טיפול תרופתי הכולל נוגדי דיכאון מסוג SNRI ומשככי כאבים. אופציות נוספות לטיפול בפיברומיאלגיה הינן פיזותרפיה, ביופידבק ורפואה אלטרנטיבית.

לסיכום, ההבדלים בין פיברומיאלגיה לדלקת פרקים פסוריאטית כוללים אפיון שונה של מקום הכאב, כאשר בדלקת פרקים פסוריאטית הכאבים הם בעיקר בקצוות הגוף- למשל במפרקי הידיים, לעומת פיברומיאלגיה שכוללת בעיקר כאבים באזורי מרכז הגוף.

בנוסף דלקת פרקים פסוריאטית כוללת מאפיינים המייחדים אותה מול פיברומיאלגיה- דקטיליטיס, ארתריטיס מולטיאנס וביטויים חוץ מפרקיים. בהתאם להבדלים אלו והתפתחות שונה של המחלות ורקע שונה, גם הטיפול בהן שונה, כפי שהוזכר קודם לכן.

Exit mobile version